Udostępnij
Skomentuj
https://www.motoria.pl/wiadomosc/sworzen-wahacza-jak-wymienic/5201/ 2019-04-10 11:51:16.000000

Sworzeń wahacza – jak wymienić?

Wśród jednych z ważniejszych elementów układu zawieszenia wymienia się sworzeń wahacza. Nawet niewielkie uszkodzenie tej części może być groźne w skutkach. Istnieje bowiem ryzyko, iż w wyniku awarii sworznia wahacza koło będzie jechało w swoją stronę. Pojawia się zatem pytanie, jak wymienić ten element, aby uniknąć niepokojących sytuacji?

Co to jest sworzeń wahacza?

Sworzeń wahacza, inaczej określany mianem sworznia zwrotnicy, to część, której podstawowym zadaniem jest połączenie zwrotnicy z wahaczem. Jest to zatem nic innego jak obrotowy element, który skręca i porusza się wraz ze zwrotnicą. Ma on postać kulowego przegubu.

Za co odpowiada sworzeń wahacza?

Element ten nie tylko pozwala na skręcanie przednimi kołami, ale także utrzymuje je we właściwej pozycji (poprzez wahacze zawieszenia). Odpowiada on również za amortyzację i stabilizację zwrotnicy oraz wahacza.

Kiedy wymienić sworzeń wahacza?

Objawami niesprawnego działania sworznia wahacza są:

  • głuchy, metaliczny stukot dochodzący z okolicy przedniego zawieszenia,
  • pogorszenie jakości prowadzenia.

Symptomy te świadczą o uszkodzeniu elementu. W wyniku eksploatacji sworzeń może bowiem ulec wybiciu lub zwyczajnie zużyć się. Jeżeli będziemy bagatelizować te objawy, istnieje ryzyko tego, iż sworzeń zwrotnicy wypadnie. Dojdzie wówczas do odseparowania się zwrotnicy wraz z kołem od wahacza.

Konsekwencją może być nawet wypadek, koło będzie bowiem jechało w swoją stronę. Nie warto zatem ignorować niesprawności sworznia wahacza. Jeżeli zauważymy niepokojące objawy, powinniśmy natychmiast wymienić zepsutą część.

Jak sprawdzić sworzeń wahacza?

Zanim jednak przejdziemy do wymiany sworznia wahacza, warto sprawdzić, czy w ogóle jest ona nam potrzebna, a wyżej wymienione symptomy nie są oznaką niesprawności innych elementów zawieszenia. W tym celu należy podnieść samochód za pomocą podnośnika, w taki sposób, aby koło było luźne, a także poprosić drugą osobę o pomoc.

Naszym zadaniem będzie położenie ręki na sworzniu wahacza. W tym czasie pomocnik powinien energicznie poruszać kołem. W ten sposób wykryjemy, czy występują na nim luzy lub stuki. Jeżeli tak, sworzeń należy wymienić.

Jak wymienić sworzeń wahacza?

Dobrą wiadomością dla kierowców jest to, iż wymianę tego elementu można przeprowadzić samodzielnie. Nie jest to skomplikowana czynność, jednak wymaga nieco czasu i odpowiednich narzędzi, jakie każdy majsterkowicz na pewno znajdzie w swoim garażu.

Przy wymianie elementu warto jednak pamiętać o tym, że sworznie należy wymieniać parami, nawet jeśli tylko jeden z nich jest niesprawny. Awaria jednego sugeruje bowiem, iż wkrótce zepsuje się następny. Ponadto w przypadku niektórych typów zawieszenia sworzeń wahacza jest odpowiedzialny również za ustawienie kąta wyprzedzania zwrotnicy. W takiej sytuacji po wymianie części istnieje konieczność sprawdzenia geometrii zawieszenia, czego należy dokonać w specjalistycznym warsztacie.

Aby wymienić sworzeń wahacza, musimy przygotować następujące akcesoria:

  • podnośnik,
  • klucz do kół,
  • dwa klucze płasko-oczkowe,
  • klucz płaski,
  • wybijak do sworznia wahacza lub młotek,
  • szlifierkę kątową, jeśli jest to pierwsza wymiana elementu,
  • preparat WD-40 – będzie on przydatny, jeżeli śruby mocujące sworzeń wahacza są zapieczone,
  • szczotka druciana – za jej pomocą dokładnie oczyścimy miejsce montażu nowego sworznia.

Po przygotowaniu niezbędnych narzędzi, należy umieścić samochód na podnośniku bądź kanale. Jeśli nie mam takich możliwości, istnieje jeszcze jedna opcja. Wówczas pojazd musi się znaleźć na płaskim terenie. Następnie blokujemy jego tylne koła za pomocą podkładek w taki sposób, aby uniemożliwić ruch pojazdu. Teraz możemy przystąpić do właściwych prac.

Wymianę sworznia wahacza rozpoczynamy od poluzowania śruby koła przedniego po stronie elementu, który uległ uszkodzeniu. W kolejnym kroku podnosimy samochód za pomocą podnośnika. Po odniesieniu przystępujemy do odkręcenia śrub mocujących. Na koniec pozostaje nam jedynie zdjąć koło.

W tym momencie należy się zatrzymać i sprawdzić, czy sworzeń wahacza był już kiedyś wymieniany. Jest to szczególnie ważne, jeżeli kupiliśmy samochód używany. Etap ten można pominąć, jeśli już kiedyś wymienialiśmy w danym samochodzie sworzeń wahacza i usunęliśmy fabryczne nity.

Należy bowiem pamiętać o tym, że do zamontowania elementu używa się metalowych nitów. Aby wymienić element, należy je ściąć przy pomocy szlifierki kątowej, pamiętając o tym, aby usunąć trzy dolne grzybki i wybić nity do góry. Czynność ta wymaga jedna zachowania ostrożności. Możemy bowiem uszkodzić wahacz.

Jeżeli element był już wymieniany, w miejscach nitów będą znajdować się śruby mocujące, które należy odkręcić, wykorzystując w tym celu klucz oczkowy. Potem sięgamy po klucz płaski i za jego pomocą odkręcamy nakrętkę sworznia. Robimy to aż do momentu, w którym jej dalszy ruch zostanie zablokowany przez obudowa przegubu zewnętrznego półosi.

W kolejnym kroku wysuwamy sworzeń z wahacza, a następnie swobodnie opuszczamy go wraz ze zwrotnicą obok wahacza. Element odchyli się do góry, dzięki wykorzystaniu siły naprężenia silentbloków. W ten sposób uzyskamy łatwy dostęp do sworznia. Teraz wystarczy jedynie wybić go ze zwrotnicy, za pomocą specjalnego wybijaka lub młotka.

Teraz możemy przystąpić do montażu nowego sworznia wahacza. Wszystkie wyżej wymienione czynności należy przeprowadzić w odwrotnej kolejności, pamiętając o przykręceniu nowej nakrętki samokontrolującej, dzięki czemu sworzeń nie będzie się obracał w gnieździe. Nie możemy również zapomnieć o dokładnym wyczyszczeniu miejsca, w którym wbijemy nowy sworzeń.

Sworzeń wahacza – jaki wybrać?

Chociaż sworzeń wahacza to element niewielkich rozmiarów, pełni bardzo ważną funkcję. Jeśli zatem zastanawiamy się, jaki sworzeń wahacza będzie najlepszym rozwiązaniem, warto wybierać spośród droższych produktów. Gwarantują one najwyższą jakość, dzięki czemu ryzyko wybicia sworznia na nierównej drodze nie będzie aż tak duże.

Wybierając optymalny sworzeń, warto zwrócić uwagę na jakość wykonania. Wszelkiego rodzaju rysy oraz mikroubytki powinny budzić naszą czujność. Podczas jazdy w trudnych warunkach mogą się one przyczyniać do powstawania luzów oraz uszkodzeń sworznia, co jest niezwykle niezbezpieczne.

Sworzeń wahacza – jaka firma?

Na rynku istnieje wielu producentów oferujących sworznie wahaczy bardzo dobrej jakości. Dużym uznaniem klientów cieszą się marki: Birth, Lemforder, Meyle, Moog, Sidem, Teknorot czy też TRW.

Udostępnij
4,8
2 oceny
Oceń artykuł i Ty!

Komentarze (0)