Udostępnij
Skomentuj
https://www.motoria.pl/wiadomosc/uklad-wtryskowy-jak-wyczyscic/5645/ 2018-12-07 14:02:32.000000

Układ wtryskowy – jak wyczyścić?

Układ wtryskowy to jeden z tych systemów w silniku Diesla, który jest szczególnie czuły, a przez to narażony na uszkodzenia. Na to, w jakiej kondycji się znajduje, wpływ mają między innymi zabrudzenia, które kumulują się podczas pracy jednostki napędowej. Aby zapobiec awariom układu, warto go systematycznie czyścić. Jakich preparatów powinniśmy używać w tym celu i jak usunąć zanieczyszczenia, by zagwarantować sprawne działanie układu wtryskowego?

Układ wtryskowy – Diesel bez tajemnic

Układ wtryskowy w Dieslu odpowiada za sposób dostarczenia paliwa do jednostki napędowej. Jego podstawowym zadaniem jest doprowadzenie oleju napędowego do komór spalania, znajdujących się we wszystkich cylindrach silnika. Nie mniej istotne są również inne funkcje, za które jest odpowiedzialny, takie jak:

  • rozpoczęcie i zakończenie wtrysku w odpowiednim momencie,
  • precyzyjne dozowanie ilości paliwa, która jest dostarczana do cylindrów,
  • rozpylanie paliwa w taki sposób, aby uzyskane kropelki miały jak najmniejszą średnicę (około 10 mikrometrów).

Wszystko to determinuje sprawność działania jednostki napędowej, a co za tym idzie całego samochodu. Awaria układu wtryskowego może być brzemienna w skutkach i prowadzić nawet do zniszczenia silnika. Warto zatem obserwować, co dzieje się z naszym samochodem. Dzięki temu będziemy w stanie szybko zareagować, kiedy pojawią się pierwsze oznaki usterki.

Jakie są objawy awarii układu wtryskowego?

Nieczyszczony układ wtryskowy jest bardziej podatny na wszelkiego rodzaju awarie. Może się również zatkać, co sprawi, iż nie będzie on działał prawidłowo. Wśród podstawowych symptomów usterek związanych z układem wtryskowym wymienić można:

  • utrudniony rozruch samochodu, zwłaszcza zimą, kiedy temperatura na zewnątrz sięga poniżej zera,
  • czarny dym z rury wydechowej, który jest sygnałem tego, iż paliwo jest niewłaściwie rozpylane,
  • mniejsza moc silnika, a przez to utrata osiągów,
  • falowanie obrotów na biegu jałowym,
  • zwiększone zużycie paliwa,
  • białe spaliny z rury wydechowej,
  • szarpanie silnika,
  • specyficzny stukot z okolic jednostki napędowej,
  • gaśnięcie silnika po nagrzaniu lub wręcz przeciwnie – trudności z jego wyłączeniem.

Żaden z powyższych objawów nie powinien być bagatelizowany. Świadczyć może bowiem o wadliwej pracy układu wtryskowego. Ignorowanie symptomów awarii może doprowadzić do zatarcia turbosprężarki, wypalenia tłoków czy też zniszczenia pompy wtryskowej. Aby ocenić skalę problemu, trzeba udać się do warsztatu samochodowego, gdzie do postawienia ostatecznej diagnozy użyty zostanie specjalistyczny sprzęt.

Czasem jednak zdarza się, iż symptomy awarii są na tyle niejednoznaczne, iż możemy je przeoczyć. Sygnałem ostrzegawczym niech będzie dla nas zapalenie się kontrolki „check engine” na desce rozdzielczej. Może ona informować o pierwszych objawach awarii układu wtryskowego, jednak nie jest to regułą. Z tego względu w nowoczesnych samochodach montowana jest dodatkowa kontrolka informująca jedynie o problemach z wtryskami, co ułatwia szybkie postawienie diagnozy i usunięcie usterki.

Jak dbać o prawidłowe działanie układu wtryskowego?

Prawidłowa praca układu wtryskowego determinuje sprawność całego samochodu. Zamiast usuwać awarie, warto zatem im zapobiegać poprzez odpowiednią konserwację i pielęgnację części. Nie bez znaczenia jest również jakość tankowanego oleju napędowego.

Aby zyskać pewność, iż paliwo pozbawione jest wody i szkodliwych zanieczyszczeń, powinniśmy korzystać z renomowanych stacji paliwowych, gdzie ryzyko wlania złej jakości oleju napędowego jest niewielkie. Nie powinniśmy korzystać z usług podrzędnych stacji, a tym bardziej wlewać paliwo niewiadomej jakości, pochodzące z nielegalnego źródła.

Zima to dla samochodów wyposażonych w silniki Diesla niezwykle trudny okres. W tym czasie trzeba stosować specjalne zimowe paliwo lub olej napędowy z dodatkami, tak zwanymi deprasatorami. W przeciwnym razie niskie temperatury mogą doprowadzić do wytrącenia się parafiny z oleju, co spowoduje „zamarznięcie” paliwa.

Ważną kwestią dbania o prawidłowe działanie układu wtryskowego jest również systematyczna wymiana filtra paliwa. Jest on bowiem odpowiedzialny za to, aby paliwo dostarczane do jednostki napędowej było pozbawione jakichkolwiek zanieczyszczeń. Jeśli filtr ten zapcha się, nie będzie w stanie spełniać swoich funkcji, prowadząc do zapowietrzenia się układu paliwowego lub uszkodzenia układu wtrysku, na przykład poprzez awarię wtryskiwaczy.

W zależności od modelu filtra producenci wskazują, iż jego wymiana powinna nastąpić po przejechaniu 30-100 tysięcy kilometrów, co uzależnione jest również od marki i modelu pojazdu. W przypadku pojazdów, które pokonują małe dystanse, poniżej 10 tysięcy kilometrów, zaleca się, aby filtr był wymieniany co rok lub dwa.

Dobrą praktyką jest również stosowanie dodatków do oleju silnikowego, których zadaniem jest oczyszczenie układu wtryskowego. Nie należy jednak przesadzać z częstotliwością takich zabiegów i przeprowadzać je jedynie od czasu do czasu.

Profilaktycznie warto również sprawdzać stan wtryskiwaczy. Ich pracujące elementy, takie jak cewka sterująca, końcówka wtryskiwacza czy też zawór dawkowania, dosyć szybko się zużywają. Warto je zatem zawczasu wymieniać, a nie czekać aż same zasygnalizują awarię.

Warto pamiętać także o tym, iż układ wtryskowy zużywa się szybciej w samochodach, które są eksploatowane głównie na krótkich trasach i w mieście. Sprzyja to bowiem kumulowaniu się w jednostce napędowej zanieczyszczeń i sprawia, że silnik nie jest w stanie samoczynnie się oczyścić.

Jak wyczyścić układ wtryskowy?

Systematyczne czyszczenie układu wtryskowego jest jednym ze sposobów na zapewnienie jego sprawności. Dzięki prostemu zabiegowi możemy w znaczący sposób ograniczyć ryzyko przedwczesnego zużywania się części. Wystarczy jedynie systematyczne stosowanie preparatów do układów Common Rail, aby układ wtryskowy w Dieslu działał bez zarzutu.

Co około 15 tysięcy kilometrów do zbiornika z paliwem dolewamy jedno opakowanie środka, chyba że producent specyfiku zaleca mniejszą/większą ilość, wówczas stosujemy się do jego wskazówek. Preparaty tego typu wykazują przede wszystkim działanie czyszczące. Usuwają zabrudzenia od zbiornika paliwa aż po układ wydechowy. Są zatem niezwykle wszechstronne.

Pozbywają się również wody z układu paliwowego oraz mają właściwości smarujące, dzięki czemu konserwują i pielęgnują poszczególne części układu. Stanowią doskonałą ochronę przed kumulowaniem się zanieczyszczeń.

Gruntowe czyszczenie układu wtryskowego za pomocą specjalistycznego urządzenia czyszczącego powinno być przeprowadzane co 60 tysięcy kilometrów lub w sytuacji, gdy pojawią się jakiekolwiek problemy z pracą silnika, które mogłyby sygnalizować awarię układu wtryskowego. Aby wykonać tego typu zabieg, należy udać się do warsztatu samochodowego.

W pierwszym kroku mechanik podłączy urządzenie do układu paliwowego w miejsce zbiornika paliwa, odpowietrzy cały układ oraz uruchomi silnik. Po wykonaniu tych czynności rozpoczyna się proces czyszczenia układu wtryskowego. Trwa on około 15 minut. W tym czasie aplikowany jest skoncentrowany preparat czyszczący, który usuwa zanieczyszczenia oraz smaruje elementy układu, takie jak pompa paliwa, wtryskiwacze, zawory czy też komora spalania.

Zabieg ten pozwala przywrócić właściwe smarowanie wtryskiwaczom i pompie paliwa. Co więcej wpływa na optymalizację zużycia paliwa i sprawia, że pierwotna dynamika pracy jednostki napędowej ulega przywróceniu.

Czy warto czyścić układ wtryskowy?

Wielu kierowców zastanawia się nad tym, czy czyszczenie układu wtryskowego ma sens. Oto podstawowe korzyści płynące z systematycznego przeprowadzania zabiegów tego typu:

  • zmniejszone ryzyko awarii układu wtryskowego,
  • przedłużona żywotność poszczególnych elementów systemu, dzięki usunięciu nadmiaru zanieczyszczeń i konserwacji części dzięki właściwościom smarującym preparatów używanych podczas czyszczenia,
  • zmniejszone zużycie paliwa,
  • zwiększona atomizacja oleju napędowego, co ułatwia jego spalanie,
  • zmniejszona emisja szkodliwych spalin,
  • ochrona paliwa przed utlenianiem się,
  • zapewnienie optymalnej mocy silnika, a przez to i dobrych osiągów jednostki napędowej,
  • brak problemów z pracą silnika, co przekłada się na komfort i bezpieczeństwo jazdy.

Jak sprawdzić układ wtryskowy?

Jeśli chcemy sprawdzić, czy układ wtryskowy rzeczywiście potrzebuje naprawy, powinniśmy sprawdzić ciśnienie na pompie wtryskowej oraz zweryfikować korekty wtryskiwaczy. Dokonamy tego za pomocą komputera diagnostycznego. Warto również wykonać test przelewów za pomocą specjalnego zestawu, którego koszt sięga około 100 złotych.

Istotną czynnością, która pozwoli nam na sprawdzenie układu wtryskowego, jest demontaż wtrysku i pomiar jego parametrów na stole pobierczym. Dokonać tego może wykwalifikowany mechanik, dysponujący odpowiednim sprzętem. Dzięki tym badaniom będziemy dowiemy się, czy źródłem problemów i niepokojących usterek jest układ wtryskowy.

Jak odpowietrzyć układ wtryskowy w silniku Diesla?

Układ wtryskowy może zostać całkowicie pozbawiony sprawności, jeśli dojdzie do jego zapowietrzenia. Doprowadzić do tego może:

  • całkowite opróżnienie zbiornika paliwa – w takiej sytuacji pompa wtryskowa zasysa powietrze, przez co po napełnieniu zbiornika paliwo nie jest w stanie przedostać się do wtryskiwaczy,
  • nieszczelność układu paliwowego – zazwyczaj jest rezultatem rozszczelnienia się filtra powietrza lub wynikiem pęknięcia czy też przetarcia się któregoś z przewodów paliwowych,
  • wymiana wkładu filtra paliwa – wówczas dochodzi do naturalnego zapowietrzenia układu wtryskowego.

W niektórych modelach samochodów producenci zastosowali systemy samoczynnego odpowietrzania układu wtryskowego. Jeśli jednak nasz pojazd jest ich pozbawiony, pozostaje nam jedynie ręczne przeprowadzenie zabiegu. Nie jest to skomplikowane, jednak czynności tej warto poświęcić dużo uwagi, aby nie trzeba było całej operacji wykonywać dwa razy.

Po pierwsze: musimy ustalić przyczynę zapowietrzenia, a następnie ją usunąć.

Następnie sprawdzamy, czy w baku znajduje się dostateczna ilość paliwa – co najmniej 2 litry w celu zasilenia poszczególnych elementów układu wtryskowego, w tym między innymi pompy czy też wtryskiwaczy, oraz zapas oleju napędowego pozwalający na dojazd do najbliższej stacji benzynowej. Jeżeli nie będziemy mieć wystarczającej ilości paliwa, cały trud związany z odpowietrzaniem układu może okazać się daremny.

Dopiero teraz możemy przystąpić do czynności, które pozwolą nam odpowietrzyć układ, takich jak:

  1. odszukanie ręcznej pompki paliwa – może ona znajdować się przy filtrze paliwa bądź przy pompie wtryskowej. W niektórych samochodach montowana jest jednak gdzie indziej, dlatego warto mieć pod ręką instrukcję obsługi pojazdu, dzięki której z łatwością zlokalizujemy pompkę paliwa.
  2. postępowanie zgodnie z zaleceniami producenta zawartymi w instrukcji obsługi pojazdu – w trakcie pompowania pojazdu odkręcamy kolejne odpowietrzniki i pompujemy paliwo tak długo, aż z odpowietrzników będzie się wydobywało paliwo bez jakichkolwiek pęcherzyków powietrza. Jeśli olej napędowy jest czysty, należy zakręcić odpowietrzniki i zabezpieczyć ręczną pompkę paliwa zgodnie z wytycznymi zawartymi w instrukcji obsługi pojazdu.
  3. uruchomienie silnika – po udanym zapłonie należy odczekać chwilę aż temperatura silnika wzrośnie, a jego praca unormuje się. Jeśli jednostka napędowa zacznie po chwili pracować równo, możemy być pewni, że odpowietrzenie udało się.

Jeżeli silnika nie da się uruchomić lub jego prac jest nierówna, warto odczekać kilka chwil aż powietrze zostanie usunięte z wtryskiwaczy. W sytuacji, gdy silnik nadal nie będzie prawidłowo działał, trzeba przystąpić do odpowietrzania wtryskiwaczy i przewodów wtryskowych. Jest to jednak ostateczność. Zanim przystąpimy do wykonywania tej czynności, warto jeszcze raz spróbować odpowietrzyć układ wtryskowy.

Udostępnij
0 ocen
Oceń artykuł i Ty!

Komentarze (0)