Udostępnij
Skomentuj
https://www.motoria.pl/wiadomosc/uzywane-czesci-ktorych-nie-warto-montowac-w-swoim-samochodzie/5576/ 2018-12-10 13:21:33.000000

Używane części, których nie warto montować w swoim samochodzie

Wraz z coraz większą liczbą przejechanych kilometrów coraz więcej podzespołów w samochodzie zaczyna szwankować i coraz częściej domaga się wymiany. Kierowca ma wówczas do wyboru trzy opcje – drogie części oryginalne, ich tańsze zamienniki lub kuszące niskimi cenami części używane. Stosując te ostatnie, musimy mieć świadomość, iż nie wszystkie warto montować ponownie. Jakie to części?

Wykaz części samochodowych, które po demontażu nie mogą być powtórnie montowane wg rozporządzenia Ministra Infrastruktury

Niewielu kierowców zdaje sobie sprawę z tego, iż istnieje lista części używanych, których nie wolno ponownie montować w samochodzie. Została ona określona w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z 28 września 2005 roku. Zalicza się do nich:

  • poduszki powietrzne wyposażone w aktywatory pirotechniczne oraz wszelkiego rodzaju jednostki elektroniczne, które je kontrolują, oraz czujniki,
  • szczęki i klocki hamulcowe,
  • uszczelniacze i przewody układu hamulcowego,
  • tłumiki układu wydechowego,
  • przeguby układu zawieszenia i kierowniczego,
  • fotele, które są zintegrowane z poduszkami powietrznymi lub pasami bezpieczeństwa,
  • układ blokujący kierownicę,
  • immobilisery oraz transpondery służące do sterowania elektronicznego,
  • urządzenia alarmowe i przeciwwłamaniowe,
  • elementy elektroniczne i elektryczne układów bezpieczeństwa, takich jak ABS, ESP,
  • przewody paliwowe,
  • jednorazowe filtry i ich wkłady,
  • zawory służące do recyrkulacji spalin,
  • instalacje zasilania gazowego,
  • zestawy pasów bezpieczeństwa (zarówno te automatyczne, jak i nieautomatyczne),
  • pióra wycieraczek szyb,
  • katalizatory,
  • płyny eksploatacyjne,
  • kondensatory zawierające PCB.

W praktyce jednak jest to martwy przepis, na który poniekąd wpływ ma zapis, iż jest to „rozporządzenie Ministra Infrastruktury w sprawie wykazu przedmiotów wyposażenia i części wymontowanych z pojazdu, których ponowne użycie zagraża bezpieczeństwu ruchu drogowego lub negatywnie wpływa na środowisko”, co może rodzić konkluzję, iż nie dozwolony jest powtórny montaż części wymontowanej w tym samym pojeździe.

W praktyce oznacza to, że jeśli chcielibyśmy wymienić zbiornik paliwa, co wiąże się z koniecznością demontażu tłumika, zgodnie z obowiązującym prawem, musielibyśmy kupić nowy tłumik i zamontować go w miejscu starego, pomimo że wcześniejszy egzemplarz jest sprawny. Wniosek ten wskazuje, jak bardzo nieprecyzyjny jest zapis, chociaż domyślamy się, iż ustawodawcy chodzi o powtórny montaż części pochodzącej z innego pojazdu.

Na to, że jest to martwy przepis wpływa również fakt, iż jest on aż nazbyt ogólny. Jedynie „wykazuje” części zagrażające bezpieczeństwu uczestników ruchu drogowemu lub środowisku, nie zakazując wprost montażu danych części używanych. Nawet jeśli domniemamy, iż powtórny montaż jest zakazy, to sprzedaż oraz kupno tych części jest dopuszczalna. Możemy części te sprzedać na złom (na przykład tłumik) lub do recyklingu (na przykład) katalizator.

O martwości przepisu najdobitniej świadczy mnogość ofert kupna i sprzedaży tych części, praktycznie w każdym serwisie ogłoszeniowym. Wiele osób kupuje lub sprzedaje te elementy, mając świadomość obostrzenia i wykorzystując lukę prawną. Trzeba jednak zdawać sobie sprawę, iż nie jest to jedynie czcza gadanina. Części te nie nadają się do ponownego użycia, gdyż faktycznie zagrażają bezpieczeństwu jazdy lub środowisku.

Dlaczego nie można tych części montować?

Wśród elementów używanych, których pod żadnym pozorem nie wolno ponownie montować wymienić można przede wszystkim:

  • poduszki powietrzne – są to elementy, które podczas zderzenia samochodów mogą nam uratować życie. Pełnią zatem niezwykle ważną rolę, a ich nieprawidłowe działanie, które może wynikać z montażu używanych części, jest niezwykle groźne w skutkach. Kupując poduszkę powietrzną z drugiej ręki, tak naprawdę nie mamy rzetelnych informacji, z jakiego samochodu pochodzi i w jaki sposób była przechowywana. Chociaż samo posiadanie oryginalnych części, nie gwarantuje, że zadziałają one prawidłowo, używanych poduszek należy się bezwzględnie wystrzegać, nawet jeśli są one kilkadziesiąt razy tańsze od renomowanych produktów.
  • fotele zintegrowane z pasami bezpieczeństwa i poduszkami powietrznymi oraz układy pasów bezpieczeństwa, w szczególności te wyposażone w pirotechniczne napinacze – tyczą się ich te same uwagi co w przypadku poduszek powietrznych. Jeżeli pasy są używane, jednak nie uszkodzone, nie powinny stanowić zagrożenia. Co więcej stanowią nawet lepsze rozwiązanie, niż oryginalne egzemplarze, które w wyniku eksploatacji uległy przetarciu. Niewiele osób zdaje sobie jednak sprawę, iż zalicza się je do jednorazowych elementów bezpieczeństwa biernego. Mają nawet okres przydatności. Jeśli zatem zamontujemy stare, używane pasy, mogą one nie spełnić swej roli ochronnej.
  • immobiliser, różnego rodzaju alarmy i urządzenia przeciwwłamaniowe, systemy blokujące kierownicę oraz elektroniczne układy bezpieczeństwa – chociaż montaż używanych systemów może być opłacalny, nie mamy żadnej pewności, iż będą one działały poprawnie. Może to być powodem niespodziewanego unieruchomienia samochodu w trakcie jazdy, a także innych niebezpiecznych zdarzeń.
  • klocki hamulcowe oraz przeguby układu kierowniczego i zawieszenia – jest to nie tylko nieuzasadnione ekonomicznie, ale również niebezpieczne. Nie mamy bowiem żadnej pewności, iż używane klocki będą działały prawidłowo. Co więcej klocki hamulcowe zużywają się bardzo szybko. Jeżeli zastosujemy części używane, po chwili będziemy musieli je znowu wymieniać.
  • przewody paliwowe i hamulcowe – stosowanie używanych przewodów paliwowych i hamulcowych wydaje się wręcz absurdalnym pomysłem. Nie wiele lepszym jest także próba samodzielnego skonstruowania przewodów, do którego potrzeba rurek miedzianych dostępnych w wielu sklepach motoryzacyjnych. Oba rozwiązania nie są bezpieczne, nawet jeśli jedno z nich jest dopuszczalne prawnie.
  • tłumik końcowy, zawór EGR, katalizator – to elementy, których zadaniem jest dbanie o środowisko poprzez oczyszczanie spalin i zapewnienie optymalnej pracy jednostki napędowej. Z uwagi na troskę o środowisku ustawodawca zabronił montażu używanych części. Nie przewidział jednak, że nowy zamiennik może mieć gorszą jakość niż element pochodzący z innego samochodu. To kolejna nieścisłość. Co do zasady jednak nie możemy stosować używanych części tego typu.
Udostępnij
5,0
1 ocena
Oceń artykuł i Ty!

Komentarze (0)